Rusia Dakwa Berjaya Bunuh Ketua Khalifah Daesh

Rusia Dakwa Berjaya Bunuh Ketua Khalifah Daesh - Hallo sahabat MALAYSIA SEPEKAN, Pada Artikel yang anda baca kali ini dengan judul Rusia Dakwa Berjaya Bunuh Ketua Khalifah Daesh, kami telah mempersiapkan artikel ini dengan baik untuk anda baca dan ambil informasi didalamnya. mudah-mudahan isi postingan Artikel Bola Sepak, Artikel Khabar, Artikel Malaysia News, Artikel Malaysia Today, Artikel News, Artikel Perniagaan, Artikel Update, yang kami tulis ini dapat anda pahami. baiklah, selamat membaca.

Judul : Rusia Dakwa Berjaya Bunuh Ketua Khalifah Daesh
link : Rusia Dakwa Berjaya Bunuh Ketua Khalifah Daesh

Baca juga


Rusia Dakwa Berjaya Bunuh Ketua Khalifah Daesh



MOSCOW – Kementerian Pertahanan Rusia mendakwa berjaya bunuh ketua khalifah kumpulan militan Daesh, Abu Bakr al-Baghdadi pada akhir Mei lalu dalam serangan bom di Raqqa, Syria.

Operasi serangan udara tentera Rusia itu dilancarkan selepas menerima maklumat perisikan satu pertemuan para pemimpin kumpulan tersebut sedang dirancang, kata kementerian berkenaan menerusi laman Facebook rasminya.

“Pada 28 Mei 2017, kami menggunakan dron untuk mengesahkan tempat dan masa sekitar 12.35 tengah malam waktu tempatan sebelum tentera Rusia mula melancarkan serangan ke atas lokasi pemimpin itu dikesan,” katanya.

Kenyataan kementerian itu menjelaskan, berdasarkan kepada maklumat diperoleh juga mendapati pertemuan rahsia dengan allahyarham Abu Bakr terpaksa dibatalkan berikutan serangan secara mengejut awal Ramadan itu.

Tentera bersekutu Barat yang diketuai Amerika Syarikat (AS) bagaimanapun tidak dapat mengesahkan laporan berkenaan sama ada pemimpin tertinggi Daesh itu telah terbunuh di dalam serangan dramatik Rusia tersebut.

Serangan itu turut dipercayai telah membunuh beberapa lagi pemimpin kanan Daesh iaitu sekitar 30 pemerintah lapangan dan sehingga 300 pengawal peribadi mereka, tambah kenyataan Kementerian Pertahanan Rusia di sini.

Dalam pada itu, pihak tentera Rusia yang berpangkalan di Syria juga mendakwa para pemimpin Daesh berkumpul untuk membincangkan kemungkinan laluan selamat yang boleh digunakan untuk berundur dari bandar Raqqa.

Abu Bakr atau nama sebenarnya Ibrahim Awad Ibrahim al-Badri, 45, dan berasal dari Samarra, Iraq; telah keluar daripada kumpulan militan al-Qaeda pada 2013, dua tahun selepas Osama Laden dibunuh tentera AS di Pakistan.

Allahyarham pernah ditahan oleh tentera AS di Iraq pada 2004 sebelum dibebaskan setahun kemudian. Ramai penganalisis antarabangsa percaya beliau dilatih Agensi Perisikan Pusat (CIA) untu membentuk Daesh pada 2008.

Perkara rahsia itu turut didedahkan bekas pakar komputer CIA, Edward Snowden yang mendakwa Daesh asalnya diwujudkan demi menjaga kepentingan Israel dan langsung tidak pernah menyerang negara haram Yahudi tersebut.

Ia sengaja menggunakan nama Islam bagi menarik ribuan anak muda Muslim yang jahil agama dari seluruh dunia konon berjihad menentang kafir dan menegakkan sistem pemerintahan khalifah. – Agensi/Mynewshub.cc/HAA


✍ Sumber Pautan : ☕ SARAWAKIANA

Kredit kepada pemilik laman asal dan sekira berminat untuk meneruskan bacaan sila klik link atau copy paste ke web server : http://ift.tt/2rpQPeZ

(✿◠‿◠)✌ Mukah Pages : Pautan Viral Media Sensasi Tanpa Henti. Memuat-naik beraneka jenis artikel menarik setiap detik tanpa henti dari pelbagai sumber. Selamat membaca dan jangan lupa untuk 👍 Like & 💕 Share di media sosial anda!



Appear First on Malaysia Sepekan


Demikianlah Artikel Rusia Dakwa Berjaya Bunuh Ketua Khalifah Daesh

Sekianlah artikel Rusia Dakwa Berjaya Bunuh Ketua Khalifah Daesh kali ini, mudah-mudahan bisa memberi manfaat untuk anda semua. baiklah, sampai jumpa di postingan artikel lainnya.

Anda sekarang membaca artikel Rusia Dakwa Berjaya Bunuh Ketua Khalifah Daesh dengan alamat link https://malaysiasepekan.blogspot.com/2017/06/rusia-dakwa-berjaya-bunuh-ketua.html

Subscribe to receive free email updates: